Κλωνάρης Κίμων
Θάσος Θάσου - Τ.Κ. 64004
Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο:
klonariskimon@gmail.com
10/12/2016
Προς τη Γ.Σ. της Π.Ο.Ε.Π.Π.Π.
Παρακινούμενος από το κάλεσμα της Π.Ο.Ε.Π.Π.Π. για γόνιμες προτάσεις κι όχι ατελέσφορους γογγυσμούς και ταυτόχρονα ανταποκρινόμενος στην υποχρέωση όλων να συνδράμουν αναλογικά των δυνάμεών τους στην ανάσχεση των οργανωμένων επιθέσεων οι οποίες εκδηλώνονται τούτη την περίοδο σε βάρος νοικοκυρεμένων επαγγελματικών κλάδων, όπως αυτός των πρακτόρων ΟΠΑΠ,καταθέτω την εργασία μου για την εναρμόνιση των υφισταμένων συμβάσεων πρακτόρευσης των τυχερών παιγνίων της ΟΠΑΠ Α.Ε. με τον «Κανονισμό Πρακτόρων ΟΠΑΠ ΑΕ» (Αρ. Απόφ. 229/2/18.11.2016) που έκδωσε η Ε.Ε.Ε.Π.
Βασικές αρχές οι οποίες κατεύθυναν το εγχείρημά μου ήταν ότι α) η θριαμβολογία της ΟΠΑΠ ότι ανατρέπεται η υφιστάμενη σύμβαση είναι έωλη β) η προκρούστεια προσαρμογή των διατάξεων του «Κανονισμού» στα επιχειρησιακά σχέδια τής ΟΠΑΠ δεν είναι επ’ ουδενί υποχρεωτική κατά νόμο (με την έννοια ότι ναι μεν η ΕΕΕΠ επιτρέπει πλέον σε όποιον αιτείται μετεγκατάσταση, την πρώτη φορά να εξαιρείται περιορισμών απόστασης, ακόμη και στα 10 μέτρα(!) ή περιορίζει την ελάχιστη απόσταση στα 150μ για οικισμούς άνω των 30.000 κατοίκων, ωστόσο η υφιστάμενη αυτόβουλη δέσμευση ΟΠΑΠ και πρακτόρων στα ελάχιστα 200 μέτρα υπερκαλύπτει τον περιορισμό των 150μ, άρα είναι σύννομη και κανείς δεν μπορεί να υποχρεώσει τους πράκτορες, ως ήδη συμβληθέντες, να αποδεχτούν τη διεύρυνση του συγκεκριμένου περιορισμού) γ) παρά τις πιέσεις ΟΠΑΠ ο νομοθέτης επέλεξε το ρήμα «προσαρμόζω» στη μεταβατική διάταξη, επομένως ένα απλό προσαρμοστικό παράρτημα στην υφιστάμενη Σύμβαση καλύπτει την υποχρέωση, αν και ειρήσθω εν παρόδω προβλέπεται στη Σύμβαση (2.2 και 3.1.α) η αυτόματη προσαρμογή της σε νέους κανονισμούς με ποινή καταγγελίας σε περίπτωση μη συμμόρφωσης του Πράκτορα. Παρά ταύτα, καλό είναι να προστεθεί το Παράρτημα VI - Εναρμονισμός τής Σύμβασης ΟΠΑΠ και Πράκτορα στον Κανονισμό Πρακτόρων ΟΠΑΠ ΑΕ (Ε.Ε.Ε.Π. Αρ. Απόφ. 229/2/18.11.2016), έστω ως δείγμα καλής θέλησης προς την Ε.Ε.Ε.Π.. δ) η απειλή ότι μένει δίχως πρακτορείο όποιος δεν υπογράψει εντός 90 ημερών τη νέα σύμβαση που θα επιχειρήσει να επιβάλλει η ΟΠΑΠ ανατρέποντας την υφιστάμενη, μόνο οίκτο γεννά γιατί η Πολιτεία αγαπά τη χρυσή χήνα (ΟΠΑΠ). Αν σε 90 μέρες δεν υπογράψουν οι Πράκτορες, τι θα αποφασίσει; Να κλείσει ουσιαστικά την ΟΠΑΠ, που θα έχει μείνει δίχως συμβεβλημένο δίκτυο; Η δε άλλη απειλή ότι 300 - 500 πράκτορες δηλώνουν έτοιμοι να υπογράψουν ότι τούς δώσει η ΟΠΑΠ, επίσης δεν πτοεί κανέναν. Γιατί οι εν λόγω 300 - 500 είναι αυτοί ακριβώς που θέλει να κλείσει η εταιρία (χαμηλοί τζίροι, διακανονισμοί, μηδενική διάθεση επενδύσεων, αντιεπαγγελματική νοοτροπία). Ποιον φοβίζουν τέτοιες απειλές; Οι πράκτορες γνωρίζουν το συμφέρον τους.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ VI
Εναρμονισμός τής Σύμβασης ΟΠΑΠ-Πράκτορα
Πρακτορείο Τύπου Α ή ΣΤ
Το άρθρο 1 (Ορισμοί) δεσμεύει την ΟΠΑΠ ΑΕ και τον Πράκτορα, αντιγράφεται με την αρίθμηση 1 ως έχει, με τις εξής δύο διευκρινίσεις:
α) Το «Η εκάστοτε εμπορική πολιτική του φορέα εκμετάλλευσης αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της σύμβασης πρακτόρευσης» συμπληρώνεται όπως υπογραμμίζεται: «Η εκάστοτε εμπορική πολιτική του φορέα εκμετάλλευσης όσον αφορά οικονομικά δεδομένα (προμήθεια, υποχρέωση επένδυσης, ανταμοιβή επίτευξης στόχων) συναποφασίζεται με το συνδικαλιστικό όργανο των πρακτόρων ΠΟΕΠΠΠ κι αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της σύμβασης πρακτόρευσης.
β) Το «Πρακτορεία είναι τα εκάστοτε σημεία πώλησης της τυχηρών παιγνίων τής ΟΠΑΠ Α.Ε.» συμπληρώνεται όπως υπογραμμίζεται: «Πρακτορεία Α είναι τα εκάστοτε συμβεβλημένασημεία πώλησης αποκλειστικά των τυχερών παιγνίων της ΟΠΑΠ Α.Ε. σύμφωνα με την υπάρχουσα σύμβασή της με την Ελληνική Δημοκρατία ή ενδεχόμενη ανανέωση ή αντικατάσταση αυτής, τα οποία τυχερά παίγνια η ΟΠΑΠ διαθέτει κατά αποκλειστικότητα μέσω του ως άνω δικτύου Πρακτορείων. Ειδικά Πρακτορεία ΣΤ είναι τα Πρακτορεία Α που επιπλέον συμβάλλονται με την ΟΠΑΠ για τη διεξαγωγή Παιγνίων με Παιγνιομηχανήματα τύπου VLT που έχουν πιστοποιηθεί από την ΕΕΕΠ»
Επίσης στον ορισμό της έννοιας Πρακτορείο (ΕΕΕΠ: «Πρακτορεία είναι τα εκάστοτε σημεία πώλησης της ΟΠΑΠ») κρύβεται μια τεράστια παγίδα για την ίδια την εταιρία. Είναι γνωστές οι πιέσεις τής ΟΠΑΠ την εποχή Βενιζέλου-Γιαννακόπουλου για την αλλαγή της έννοιας Πρακτορείου από τα υφιστάμενα παραδοσιακά που πρόβλεπε ο πρώτος νόμος στο γενικό κι αόριστο «τα εκάστοτε σημεία πώλησης της ΟΠΑΠ» ώστε η ιδιωτική ΟΠΑΠ να αποκτήσει εκ των υστέρων δικαίωμα πώλησης VLTs σε Gaming Halls ενώ υπάρχει η Σύμβαση με τους πράκτορες ότι εκτός του ΣΚΡΑΤΣ, για όλα τα υπόλοιπα «μοναδικό φυσικό δίκτυο είναι το υφιστάμενο».
Σημειώνεται πως από τα 35.000 VLTs στην ΟΠΑΠ δόθηκε η διαχείριση μόνο των 16.500 και το νούμερο δεν είναι τυχαίο. Τα πρακτορεία ΟΠΑΠ κι αποκλειστικά ΟΔΙΕ άθροιζαν συνολικά 5.500καταστήματα. Επί 3 VLT που όριζε τότε ο νόμος, ορίστε πως προέκυψε το 16.500.
Τώρα και τα μεγάλα φρουτάδικα θεωρούνται πλέον Πρακτορεία ΟΠΑΠ.
ΑΛΛΑ: Το 2007-2008 το ελληνικό Δημόσιο προκειμένου να υπερασπιστεί το Μονοπώλιο, δεσμεύτηκε στην Ευρωπαϊκή Ένωση ότι στα πλαίσια της απαιτούμενης πολιτικής περιορισμού των τυχηρών παιγνίων «Δεν θα εκδίδονται νέες άδειες Πρακτορείου ΟΠΑΠ όπου παραβιάζεται η σχέση: μία άδεια ανά 3.500 κατοίκους» το οποίο αντιγράψαμε και στη Σύμβαση ΟΠΑΠ - Πράκτορα.
Τώρα που η ΟΠΑΠ επέμεινε και κατάφερε να θεωρούνται τα μεγάλα φρουτάδικα των 25 VLTs«Πρακτορεία ΟΠΑΠ τύπου Β» πώς θα τα αδειοδοτήσει δίχως να θιχτεί η σχέση μία άδεια ανά 3.500κατοίκους;
Το Μονοπώλιο θα καταρρεύσει στην πρώτη προσφυγή των ανταγωνιστών μας. Αγνοώ πώς λένε σε Αγγλία και Τσεχία το «Ελαίω πυρ σβεννύεις» μα σίγουρα θα έχουν κάτι ανάλογο. Το σκέφτηκαν αυτό οι νομικοί τους;
Το άρθρο 2 (Πεδίο εφαρμογής) δεσμεύει την ΟΠΑΠ ΑΕ και τον Πράκτορα παίρνει αρίθμηση 2 κι αντιγράφεται ως έχει.
Το άρθρο 3 (Χώροι διεξαγωγής τυχερών παιγνίων) δεσμεύει την ΟΠΑΠ ΑΕ και τον Πράκτορα με υποχρεωτική διευκρίνιση στο 3.3. όπως υπογραμμίζεται
3.3 «Ο φορέας εκμετάλλευσης δύναται να χρησιμοποιεί ως 10 δικά του πρακτορεία με κύρια δραστηριότητα την εκπαίδευση των υπεύθυνων πρακτορείων, τη διενέργεια δράσεων υπεύθυνου παιχνιδιού καθώς και ερευνών σχετιζόμενων με την αγορά τυχερών παιγνίων και να ενημερώνει την Ε.Ε.Ε.Π. σε εύλογο χρόνο. Τα πρακτορεία αυτά σε καμία περίπτωση δεν ασκούν εμπορική δραστηριότητα.»
Επίσης το 3.1 έχει διατυπωθεί προβληματικά για την ΟΠΑΠ Α.Ε.: 3.1 «Τα Τυχερά παίγνια διεξάγονται επίγεια από το φορέα εκμετάλλευσης μέσω πρακτορείων». Μπορεί να αναγνωσθεί από ανταγωνιστές τής εταιρίας ως: «Τα Τυχερά παίγνια διεξάγονται αποκλειστικώς επίγεια, από το φορέα εκμετάλλευσης μέσω πρακτορείων»
Το άρθρο 4 (Τύποι πρακτορείων) δεσμεύει την ΟΠΑΠ ΑΕ και τον Πράκτορα με τη διευκρίνιση ότι το4.1.1.ε συμπληρώνεται όπως υπογραμμίζεται:
4.1.1.ε «καταστήματα παροχής έτοιμου φαγητού, ροφημάτων, αναψυκτικών-χυμών και αλκοολούχων ποτών πλην αυτών του άρθρου 144 (με αλκοολικό τίτλο ανώτερο του 15% vol.) του Κώδικα Τροφίμων και Ποτών, όπως ισχύει, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις περί καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος. Η ΟΠΑΠ Α.Ε. κι ο Πράκτορας συνομολογούν ότι η ΟΠΑΠ δεν συμβάλλεται με Πράκτορα που υποδεικνύει ως Πρακτορείο κατάστημα το οποίο ήδη λειτουργεί ως χώρος υγειονομικού ενδιαφέροντος (Ναι μεν ο κανονισμός τής ΕΕΕΠ το επιτρέπει, αλλά η ΟΠΑΠ πρέπει να παραιτηθεί τής χρήσης τού δικαιώματος λόγω αθέμιτου ανταγωνισμού στα Α και ΣΤ)
Άρθρο 5 (Χωροθέτηση και λειτουργία πρακτορείων). Τα 5.1 – 5.3.1 – 5.3.2 δεσμεύουν την ΟΠΑΠ ΑΕ και τον Πράκτορα
Το 5.2 κρύβει νάρκη. «Τα πρακτορεία δύνανται να συστεγάζονται ή να συνδέονται εσωτερικά μεταξύ τους, με την επιφύλαξη των διατάξεων του κανονισμού παιγνίων για τα τυχερά παίγνια με παιγνιομηχανήματα τύπου VLT που αφορούν τις προδιαγραφές πιστοποίησης των καταστημάτων τύπου Β' και ΣΤ', όπως κάθε φορά ισχύουν. Η εσωτερική σύνδεση μεταξύ πρακτορείων υλοποιείται με άνοιγμα στη μεσοτοιχία, λαμβάνοντας υπόψη τους ισχύοντες πολεοδομικούς κανονισμούς και τους κανόνες της επιστήμης και τεχνικής για τις απαιτούμενες εργασίες.»
Είναι εμφανής η πίεση της ΟΠΑΠ στην ΕΕΕΠ. Θέλει να δώσει σήμα ΚΙΝΟ σε καφετέριες (που θα πάρουν άδεια ΟΠΑΠ Τύπου Α συστεγασμένες με κανονικό πρακτορείο ΣΤ που θα έχει και 3 VLT). Βέβαια για το πώς θα εξασφαλίζεται η απαγόρευση εισόδου στους κάτω των 18 στην καφετέρια, δεν γίνεται καμιά πρόβλεψη. Εκτός αν λειτουργεί κανονικά σαν καφετέρια (με αλκοόλ υψηλότερο των 15 βαθμών, ανήλικους κλπ) και σε ιδιαίτερο δήθεν χώρο αδειοδοτηθεί ψευτοχωρισμένο πρακτορείο τύπου Α (απαγόρευση κάτω των 18, μπύρα και κρασί) και με δεύτερο ψευτοχώρισμα πρακτορείο ΣΤ. Εναπόκεινται στην κρίση της Γ.Σ. της ΠΟΕΠΠΠ οι επιπτώσεις για τη βιωσιμότητα των παραδοσιακών πρακτορείων αν αρχίζουν και ξεφυτρώνουν τέτοια συγκροτήματα.
Το 5.3.3 επιτρέπει «μειωμένη απόσταση μεταξύ πρακτορείων στα 150 μέτρα για πόλεις άνω των 30.000». Όμως κι αν ο κανονισμός τής ΕΕΕΠ το δέχεται, εφόσον τα ήδη συμφωνημένα 200μέτρα στην υφιστάμενη Σύμβαση υπερκαλύπτουν τα απαιτούμενα 150 μέτρα ως ελάχιστη επιτρεπόμενη απόσταση, επομένως καμιά αλλαγή στην υφιστάμενη Σύμβαση δεν επιβάλλεται και το 5.3.3 δεν συμπεριλαμβάνεται στο Παράρτημα. Εκτός αν η ΟΠΑΠ συμφωνήσει εδώ και τώρα ότι η ελάχιστη απόσταση μεταξύ Α ή ΣΤ και Πρακτορείου Β ορίζεται στα 500 μέτρα, μετρούμενη ως η κοντινότερη διαδρομή πεζή μεταξύ των κύριων εισόδων τους. Τότε ο συμβιβασμός έχει βάση δικαίου.
Το 5.3.4 «εξαιρεί από τους ανωτέρω περιορισμούς αποστάσεων τα πρακτορεία τα οποία ήδη λειτουργούν κατά τη δημοσίευση του Κανονισμού ΕΕΕΠ κι έχουν απόσταση μικρότερη των ελαχίστων απαιτουμένων». Σωστά και δίκαια ως εδώ. Όμως αμέσως μετά ακολουθεί μια άνευ προηγουμένου παγίδα. «Οι ανωτέρω περιορισμοί αποστάσεων από άλλου ιδίου τύπου πρακτορεία, δεν εφαρμόζονται και στην περίπτωση, της πρώτης από τη δημοσίευση της παρούσης μετεγκατάστασης τους, υπό την προϋπόθεση της προηγούμενης έγκρισης της μετεγκατάστασης αυτής από το φορέα εκμετάλλευσης». Δηλαδή για όλα τα υπόλοιπα χρόνια, όποιος αιτείται μεταφορά μετά την 7 Δεκέμβρη 2016, την πρώτη φορά από δω και πέρα έχει δικαίωμα να πλησιάσει συνάδελφο ακόμη και στα δέκα μέτρα!!! Εξυπακούεται ότι δεν πρέπει να συμπεριληφθεί στο παράρτημα. Η ΕΕΕΠ το επιτρέπει σαν ενδεχόμενο, ωστόσο ΟΠΑΠ και ΠΟΕΠΠΠ μπορούν να αυτοπεριοριστούν στα 200 μέτρα για κάθε περίπτωση. Ο εκκλησιαστικός νόμος επιτρέπει μέχρι τρία διαζύγια, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως όποιος αυτοπεριορίζεται σε κανένα ή ένα, παρανομεί. Το τέταρτο είναι το παράνομο. Έτσι και οι αποστάσεις. Η ΕΕΕΠ λέει 150 μέτρα στις πόλεις ή εξαίρεση ελέγχου της απόστασης για την πρώτη μεταφορά. Αν ΠΟΕΠΠΠ με την ΟΠΑΠ συναποφάσισαν 200 μέτρα σε κάθε περίπτωση χωρίς καμιά εξαίρεση, δεν αντιβαίνουν τον νόμο. Τόσο απλό.
Τα: 5.4 - 5.4.1 «Για την γεωγραφική κατανομή των πρακτορείων, ο φορέας εκμετάλλευσης λαμβάνει υπόψη εμπορικά, πληθυσμιακά και εισοδηματικά κριτήρια. Τέτοια κριτήρια ενδεικτικά συνιστούν: το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) των προηγούμενων δύο (2) ετών της αντίστοιχης Περιφέρειας, όπως δημοσιεύεται από την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ), ο πληθυσμός, η πληθυσμιακή πυκνότητα κάθε γεωγραφικής περιοχής, το κατά κεφαλήν εισόδημα, ο τυχόν τουριστικός χαρακτήρας της περιοχής, καθώς και σχετικά δημογραφικά στοιχεία της τελευταία διαθέσιμης απογραφής»
5.4.2 «Ο φορέας εκμετάλλευσης υποβάλλει στην Ε.Ε.Ε.Π. τεκμηριωμένη πρόταση γεωγραφικής κατανομής…»
5.4.3 - 5.4.3.1 - 5.4.3.2 - 5.4.3.3 -5.5 - 5.6 - 5.7 είναι τόσο αόριστα που σε καμιά περίπτωση δεν θα επικυρωθούν από το ΣτΕ (Συμβούλιο τής Επικρατείας) ως κανονιστική ρύθμιση. Π.χ. ο Κ.Ο.Κ δεν ορίζει πως ο οδηγός αναπτύσσει ό,τι ταχύτητα θέλει σε κατοικημένη περιοχή «λαμβάνοντας υπ’ όψιν την ασφάλεια των πεζών». Ορίζει ξεκάθαρα 40 ή 60 χιλιόμετρα κι αν τα υπερβείς οι κυρώσεις είναι συγκεκριμένες. Αυτό σημαίνει κανονιστική ρύθμιση. Τι θα πει «κριτήρια συνιστούν το ΑΕΠ τής Περιφέρειας, ο πληθυσμός, η πληθυσμιακή πυκνότητα, το κατά κεφαλήν εισόδημα, ο τυχόν τουριστικός χαρακτήρας της περιοχής»;
Δίχως ορισμό από τόσο ΑΕΠ και πάνω, τόση αναλογία πληθυσμού κλπ η ρύθμιση είναι αβάσιμη κι ανακριβής, οπότε η Γ.Σ. ας εξουσιοδοτήσει το Δ.Σ. της ΠΟΕΠΠΠ να προσφύγει άμεσα στο ΣτΕ για την ακύρωση των εν λόγω διατάξεων ως ασαφείς.
Προθεσμία ακύρωσης είναι οι 60 ημερολογιακές και πιο σωστά, σώφρων θα ήταν και η κατάθεση αίτησης ασφαλιστικών μέτρων ΠΡΙΝ τα Χριστούγεννα, ώστε να υποστηριχτεί εν τοις πράγμασι το κατεπείγον τού αιτήματος. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να απεμπολήσουν οι σημερινοί πράκτορες ΟΠΑΠ τα Συμβατικώς κατοχυρωμένα: «Καμία νέα άδεια που υπερβαίνει τη σχέση 1 προς 3.500 κατοίκους» και «Η ΟΠΑΠ ιδρύει υποκαταστήματα σε περιοχές που αντικειμενικά δεν εξυπηρετούνται τα επιχειρηματικά και επιχειρησιακά σχέδια της ΟΠΑΠ και δεν εκδηλώνεται σε εύλογο χρονικό διάστημα ενδιαφέρον, κατά σειρά προτεραιότητας, από ήδη υπάρχοντες πράκτορες»
Το 5.8 «Το ωράριο λειτουργίας των πρακτορείων προσδιορίζεται από τον φορέα εκμετάλλευσης, εντός των ορίων από 09.00 μέχρι 24.00» το έχουμε ήδη προβλέψει στην υφιστάμενη Σύμβαση «το κατάστημα του Πράκτορα πρέπει να εξυπηρετεί τους διαγωνιζόμενους κατά τη διάρκεια της διεξαγωγής των παιγνίων της ΟΠΑΠ» άρα 08:00 ως 24:00 που διαρκεί το Στοίχημα (τώρα γιατί γίνεται 09.00 αντί 08:00; Δηλαδή σε πρακτορεία δίπλα σε σταθμούς συγκοινωνιών, λαϊκές αγορές κλπ που έχει κίνηση πριν τις 09:00 θα απαγορεύεται;).
Όμως έχουμε συμφωνήσει και πως καμιά συνέπεια δεν θα υποστεί ο Πράκτορας εφόσον λειτουργεί «τουλάχιστον κατά τις ώρες νόμιμης λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων». Αυτό θέλει να σβήσει η ΟΠΑΠ;
Ώστε να αφαιρέσει την άδεια όσων πρακτορείων δεν δίνουν μεν λαβή οικονομική κλπ αλλά θεωρούν φρόνιμο να κλείνουν π.χ. στην Ομόνοια όταν σβήνουν τα φώτα των μεγάλων καταστημάτων, αραιώνει η αστυνομική επιτήρηση και ξεκινά η εγκληματικότητα. Αυτά θέλει να κλείσει;
Το 5.8.1 «Δυνατότητα επέκτασης ωραρίου» είναι γενικά ορθό, όμως ταυτόχρονα ανοίγει ένα επικίνδυνο παράθυρο. Αγωνίστηκαν ΟΠΑΠ και Πράκτορες να ορίζεται το ωράριο των Πρακτορείων «Σύμφωνα με το ωράριο τού Κανονισμού διεξαγωγής κάθε παιγνίου» γιατί εμφανίστηκαν κάποιες Νομαρχίες που ζητούσαν να κλείνουν τα Πρακτορεία τις Κυριακές, Αργίες κλπ όπως τα εμπορικά καταστήματα.
Τώρα το 5.8.1 ξανανοίγει το θέμα (πιστεύω από λάθος) και ορίζει «επιτρέπονται αποκλίσεις, κατόπιν αιτήματος του φορέα εκμετάλλευσης που εγκρίνεται από την Ε.Ε.Ε.Π. σε περιπτώσεις πρακτορείων που λειτουργούν σε τουριστικές περιοχές, εντός του επιτρεπόμενου για την εν λόγω περιοχή ωραρίου». Το υπογραμμισμένο πρέπει οπωσδήποτε να απαλειφθεί στο παρόν Παράρτημα.
Το άρθρο 6 (Προδιαγραφές πρακτορείων) δεσμεύει την ΟΠΑΠ ΑΕ και τον Πράκτορα.
Ωστόσο γεννά ερωτηματικά.
Ποιος ρόλος κοινωνικού ελέγχου βάζει την ΕΕΕΠ να ασχολείται με τα τετραγωνικά;
Ποια ευάλωτη κοινωνική ομάδα προστατεύει η ευρυχωρία;
Εμείς ήδη έχουμε συμβληθεί με την ΟΠΑΠ πως τα υφιστάμενα παίγνια τής ΟΠΑΠ εξυπηρετούνται όχι σε 30 αλλά σε 35 ωφέλιμα τετραγωνικά μέτρα, καταστημάτων μικτού εμβαδού τουλάχιστον 40 τμ (Παράρτημα 3 της Σύμβασης). Όμως ταυτόχρονα απαλλάξαμε του περιορισμού τα ήδη λειτουργούντα καταστήματα.
Η ΟΠΑΠ έχει καταστήσει σαφές ότι θέλει
α) να ακυρώσει-αντικαταστήσει τη Σύμβαση,
β) ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΟΛΑ να πειράξει τις προμήθειες,
γ) να κλείσει τα καταστήματα κάτω των 30 τμ,
δ) δεν την ενδιαφέρει αν ένα υφιστάμενο Πρακτορείο λειτουργεί σε απόσταση 100 μέτρων από άλλο Πρακτορείο, για την ακρίβεια η Πρότασή τής ΟΠΑΠ στην ΕΕΕΠ διεκδικούσε τα 100 μέτρα ως γενική ελάχιστη επιτρεπόμενη απόσταση και ε) να απαγορεύσει τις πωλήσεις πρακτορείων φυσικών προσώπων.
Έρχεται λοιπόν σήμερα η ΕΕΕΠ και
α) ευτυχώς δεν ζητά νέα Σύμβαση αλλά «προσαρμογή» (επομένως ένα παράρτημα στην υφιστάμενη αρκεί) όμως υποχρεώνει
β) τον Πράκτορα σε υπογραφή σύμβασης προμήθειας (θα το δούμε στο 9.3.13)
γ) όλα τα μικρά πρακτορεία σε μετεγκατάσταση εντός 24 μηνών (παρακάτω το 11.2) κι ως αβάντα τούς χαρίζει
δ) το δικαίωμα να πάνε όπου θέλουν ακόμη και σε απόσταση κάτω τής απαιτούμενης (όπως ήδη σχολιάστηκε το 5.3.4) κι επιπλέον
ε) απαγορεύει σε Πράκτορες φυσικά πρόσωπα να πωλούν την επιχείρησή τους, όμως κάτι τέτοιο δεν το αποκλείει σε Πρακτορεία εταιριών όπως τα ιδιόκτητα π.χ. τής ΟΠΑΠ αν τους επιτρέψουμε και την εμπορική πέραν της πειραματικής δραστηριότητας.
Ο κανονισμός λοιπόν τής ΕΕΕΠ αφήνει πικρή αίσθηση ότι συντάχθηκε αν όχι καθ’ υπόδειξη (η χρήση του όρου «κουπόνι» στο 5.8.1 αντί του ορθού «πρόγραμμα» αυτό μαρτυρά) πάντως μάλλον σίγουρα προς αρωγή τής ΟΠΑΠ. Αγνοώ γιατί το περιβάλλον Δραγασάκη ενήργησε παρά τις προεκλογικές επιθετικές κυβερνητικές δεσμεύσεις. Βαθύ το μεταξύ μας ρήγμα από το 1989. Πάντως ο Κανονισμός είναι νόμος και τα πρακτορεία κάτω των 30 τμ δεν προστατεύονται πλέον.
Το άρθρο 7 (Σήμανση πρακτορείων) δεσμεύει την ΟΠΑΠ ΑΕ και τον Πράκτορα.
Το άρθρο 8 (Πράκτορας - Υπεύθυνος πρακτορείου) δεσμεύει την ΟΠΑΠ ΑΕ και τον Πράκτορα με μια συμπλήρωση στο 8.3.2.γ και την προσθήκη τής παραγράφου 8.8
Στο 8.3.2.γ η απαίτηση ελέγχου προϋποθέσεων Πράκτορα για τις κεφαλαιουχικές εταιρίες περιορίζεται «στα φυσικά πρόσωπα των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, τους νόμιμους εκπροσώπους στην Ελλάδα και τους διαχειριστές αυτών» (8.3.2.γ) ενώ για τους μετόχους είναι υποχρεωτική απλά η «ονομαστικοποίηση των μετοχών ή των εταιρικών μεριδίων του μέχρι εσχάτου φυσικού προσώπου» (8.3.2.δ).
Ωστόσο με την παρ. 8.7 αναγνωρίζει ότι «Η σύμβαση πρακτόρευσης δύναται να περιλαμβάνει επιπλέον προϋποθέσεις ή ιδιότητες που πρέπει να συντρέχουν στο πρόσωπο του πράκτορα ή του υπεύθυνου πρακτορείου». ΟΠΑΠ και Πράκτορες ήδη έχουν αλληλοδεσμευτεί στο Άρθρο 3.1.ζ υποπαρ. τής Σύμβασης ότι «εφ’ όσον ο Πράκτορας είναι νομικό πρόσωπο, έχει προσκομίσει στην ΟΠΑΠ πλήρη στοιχεία από τα οποία η ΟΠΑΠ μπορεί να διαπιστώσει την ταυτότητα και να αξιολογήσει τις ιδιότητες των μελών του Δ.Σ. και των μελών ή μετόχων του μέχρι φυσικού προσώπου, προκειμένου να διασφαλισθεί ότι τα πρόσωπα αυτά πληρούν τις προϋποθέσεις για τη σύναψη σύμβασης πρακτορείας και την αξιόπιστη και ασφαλή τήρηση των κανόνων δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου που αποσκοπούν στην πλήρη εφαρμογή των Θεμελιωδών αρχών της ΟΠΑΠ Α.Ε. και του δικτύου της». Αυτό ισχύει από το κύριο σώμα τής Σύμβασης και μας προστατεύει από παράνομους που θα επιχειρήσουν τη λειτουργία δικτύων πρακτορείων ΟΠΑΠ (κυρίως φρουτάδικων τύπου Β) βάζοντας μαριονέτες για μέλη του ΔΣ. Να ακόμη ένας λόγος που σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να συνταχθεί νέα Σύμβαση, παρά να προστεθεί απλά το παρόν Παράρτημα στην υφιστάμενη.
Οπότε το 8.3.2.γ συμπληρώνεται ως εξής:
γ) Όταν πρόκειται για νομικό πρόσωπο με μορφή κεφαλαιουχικής εταιρείας, οι περιορισμοί της παραγράφου 8.3.1 ισχύουν για τα μέλη του Δ.Σ., τους νόμιμους εκπροσώπους στην Ελλάδα και τους διαχειριστές αυτών καθώς και όλους τους μετόχους μέχρι εσχάτου φυσικού προσώπου.
Τέλος γενικά το Άρθρο 8 υπονοεί ότι ο υπεύθυνος πρακτορείου θα είναι όλο το ωράριο στο πρακτορείο, αλλιώς το πρακτορείο κλείνει. Προστίθεται λοιπόν η παράγραφος 8.8
8.8 Σε κάθε περίπτωση δικαιολογημένης απουσίας τού υπεύθυνου πρακτορείου (Τέλος ωραρίου εργασίας, ασθένεια κλπ) αντικαθίσταται προσωρινά από τον Πράκτορα, ακόμη κι αν δεν πληροί τις προϋποθέσεις υπεύθυνου πρακτορείου. Σε περίπτωση παραίτησης, απόλυσης ή απώλειας κάποιας των προϋποθέσεων από τον υπεύθυνο, αντικαθίσταται υποχρεωτικά εντός δύο μηνών.
Άρθρο 9 (Συμβάσεις πρακτόρευσης τυχερών παιγνίων). Τα 9.1 - 9.2 - 9.3.8 - 9.3.9 - 9.3.10 - 9.3.11 - 9.3.14 - 9.3.19 - 9.4 δεσμεύουν την ΟΠΑΠ Α.Ε. και τον Πράκτορα και ήδη περιέχονται στην υφιστάμενη σύμβαση.
Τα 9.3.1 - 9.3.2 - 9.3.4 - 9.3.5 - 9.3.6 - 9.3.7 - 9.3.15 - 9.3.16 δεσμεύουν την ΟΠΑΠ Α.Ε. και τον Πράκτορα προστίθενται ως έχουν, μόνο με αλλαγή σύνταξης
Το 9.3.3 δίνει το δικαίωμα στην ΟΠΑΠ να αφαιρεί υφιστάμενα παίγνια από λειτουργούντα πρακτορεία. Αντιβαίνει στη Σύμβαση και συμπληρώνεται νόμιμα ως ακολούθως:
9.3.3 Τα είδη των τυχερών παιγνίων που διεξάγονται στο πρακτορείο τύπου Α'. Ο φορέας εκμετάλλευσης διατηρεί το δικαίωμα, στο πλαίσιο της εμπορικής του πολιτικής, να καθορίζει τα συγκεκριμένα είδη τυχερών παιγνίων που παρέχονται σε κάθε πρακτορείο τύπου Α'. Στον συμβαλλόμενο Πράκτορα παρέχεται ενιαία άδεια αορίστου χρόνου πρακτόρευσης, όλων των παιγνίων τα οποία, κατά τη διάρκεια ισχύος της παρούσας σύμβασης οργανώνει, λειτουργεί και διαχειρίζεται η ΟΠΑΠ στην Ελλάδα σύμφωνα με το Παράρτημα Ι της παρούσας σύμβασης, όπως και κάθε υπηρεσία που η τελευταία παρέχει προς το κοινό σύμφωνα με τους όρους που περιγράφονται στο κύριο σώμα τής Σύμβασης και ιδίως στο άρθρο 1.2, εφ’ όσον το κατάστημα του πράκτορα είναι κατάλληλο για το σκοπό αυτό, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στο Παράρτημα III της παρούσας σύμβασης, όπως αυτό θα τροποποιείται ανάλογα με τα παίγνια, τα οποία εκάστοτε θα διατίθενται στο κατάστημα. Πριν προβεί σε τροποποίηση του Παραρτήματος III, η ΟΠΑΠ διαβουλεύεται με την Π.Ο.Ε.Π.Π.Π.. Κατά την υπογραφή τού Παραρτήματος VI τα τυχερά που διεξάγονται στο συμβαλλόμενο πρακτορείο τύπου Α΄ είναι: ΠΡΟ-ΠΟ, ΠΡΟΠΟΓΚΟΛ, ΠΡΟΚΑΘΟΡΙΣΜΕΝΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ, ΛΟΤΤΟ,ΠΡΟΤΟ, ΤΖΟΚΕΡ, KINO, EXTRA 5, SUPER 3.
Το 9.3.12 απαιτεί υπογραφή καινούργιας Σύμβασης κάθε φορά που αλλάζει ο υπεύθυνος πρακτορείου! Συμπληρώνεται ως ακολούθως
9.3.12 Τα στοιχεία του εκάστοτε υπεύθυνου πρακτορείου φυλάσσονται σε ειδικό αρχείο της ΟΠΑΠ κι ενημερώνεται άμεσα η Ε.Ε.Ε.Π.
Το 9.3.13 κρύβει το ζουμί. Τις προμήθειες! Η Ε.Ε.Ε.Π. ζητά να αναγράφονται αναλυτικά στη Σύμβαση. Έτσι δίνεται η ευκαιρία (νομίζουν) να επιβάλλει η ΟΠΑΠ νέες προμήθειες με νέα σύμβαση. ΑΛΛΑ: Το 2000 με συντονισμένες ενέργειες τού Δ/ντος Συμβούλου τής ΟΠΑΠ Θ. Σαρρή, που πριν ήταν Διευθυντής ΦΠΑ, αλλάξαμε τους κανονισμούς παιγνίων και δεν μας αμείβει η ΟΠΑΠ. Ο Κανονισμός κάθε παιγνίου ορίζει ότι κρατάμε αμοιβή από τον παίκτη, για τις υπηρεσίες που του προσφέρουμε. Αν μας άμειβε η ΟΠΑΠ θα επιβαρυνόμασταν με ΦΠΑ! (Όπως για κάθε άλλη υπηρεσία που μας αμείβει η ΟΠΑΠ π.χ. κεντρικός Πράκτορας, αύριο η εξόφληση λογαριασμών μέσω Payzoneή αν αντί σταθερή ποσοστιαία προμήθεια έχουμε αναλογική επιβράβευση - πριμ). Αυτό συνέβη στο Βέλγιο όταν ιδιωτικοποιήθηκαν τα τυχερά παίγνια και η Ladbrokes εισέπραττε όλο το ποσό και μετά αυτή πλήρωνε τους πράκτορες. Έκτοτε επιβαρύνονται με ΦΠΑ. Αυτή την καταστροφή θέλουν να φέρουν κι εδώ;
9.3.13 (Στις συμβάσεις πρακτόρευσης περιλαμβάνονται απαραιτήτως) Οι προμήθειες, τυχόν εγγυήσεις και ο τρόπος απόδοσης των εισπράξεων και εκκαθάρισης των οικονομικών συναλλαγών των πρακτόρων. Αντί αυτού, το ακόλουθο:
9.3.13 Οι προμήθειες, εγγυήσεις και ο τρόπος απόδοσης των εισπράξεων και εκκαθάρισης των οικονομικών συναλλαγών του πράκτορα περιγράφονται στο Παράρτημα IV τού κυρίου σώματος τής Σύμβασης.
Εκεί για το επίμαχο γράφει: «Η αποζημίωση του Πράκτορα (προμήθειες) για τις υπηρεσίες που προσφέρει στους παίκτες των τυχηρών παιγνίων της ΟΠΑΠ παρακρατείται από αυτόν άμεσα από το αντίτιμο του δελτίου και καθορίζεται σύμφωνα με το εκάστοτε ισχύον νομοθετικό-κανονιστικό πλαίσιο» και το 18.2 Άρθρο της Σύμβασης συμπληρώνει «Σε περίπτωση νομοθετικής προϋπόθεσης εισηγητικής πρότασης εκ μέρους της ΟΠΑΠ, για μεταβολή των προμηθειών, αυτή θα γίνεται μόνο με τη σύμφωνη γνώμη της Π.Ο.Ε.Π.Π.Π..
Το 9.3.17 περιορίζει πολύ τις μεταβιβάσεις πρακτορείων φυσικών προσώπων σχεδόν αποκλειστικά (i) Σε σύζυγο ή/και κατιόντες του, καθώς και σε πρόσωπο με το οποίο ο πράκτορας τυχόν συνδέεται με σύμφωνο συμβίωσης… Σε περίπτωση που δεν υφίσταται σύζυγος ή κατιόντες ή ουδείς εξ αυτών πληροί τις προϋποθέσεις, κατ' εξαίρεση, μπορεί να μεταβιβάσει το πρακτορείο σε συγγενείς μέχρι και (Γ') βαθμού εξ' αίματος. Όμως στην επόμενη παράγραφο 9.3.18. επιτρέπει τα πρακτορεία εταιρίες (νομικά πρόσωπα) να συνεχίζουν την πώληση όπως μέχρι σήμερα. Γι’ αυτό συμπληρώνεται:
9.3.18. Ο πράκτορας μπορεί να συστήσει νομικό πρόσωπο σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης πρακτόρευσης. Στην περίπτωση που ο πράκτορας είναι νομικό πρόσωπο, επιτρέπεται η μεταβίβαση του πρακτορείου, σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης πρακτόρευσης και κατόπιν ειδικής έγγραφης συγκατάθεσης του φορέα εκμετάλλευσης, μόνο σε φυσικά πρόσωπα του 9.3.17.(i).
Το άρθρο 10 (Έλεγχοι συμμόρφωσης - Διοικητικά μέτρα και κυρώσεις) δεσμεύει την ΟΠΑΠ ΑΕ και τον Πράκτορα.
Από το Άρθρο 11 (Μεταβατικές Διατάξεις) μόνο την 11.2 υποχρεούμαστε να συμπεριλάβουμε στη Σύμβαση.
……………………………………………………………………………………………………..
Έτσι τελειώνει ένας πολύ γενικός κι αόριστος κανονισμός. Δεν ξεκαθαρίζει αν επιτρέπονται οι κάμερες ώστε να δικαιούμαστε ασφαλιστική κάλυψη. Ούτε το πώς οι ΟΤΑ θα δώσουν άδεια υπηρεσιών υγειονομικού ενδιαφέροντος σε λειτουργούσα μη αμιγή επιχείρηση ή αν ο υπεύθυνος πρακτορείου θα είναι Σούπερμαν που δουλεύει 18 ώρες καθημερινά 365 μέρες τον χρόνο ή αν εμφανιστεί δίμετρος τού υποκόσμου κι εν γνώσει μας χρησιμοποιεί ξένες κάρτες παίκτη (από τα πρωτοπαλλήκαρά του), ποιος θα επιβάλλει την τάξη;
Εμείς βιαίως;
Η αστυνομία κατόπιν καταγγελίας μας;
Ένας δήθεν κανονισμός που λέει ότι υποχρεούμαστε σε συνεργασία π.χ. με τους ελεγκτές Ε.Ε.Ε.Π. αλλά δεν καθορίζει τι είδους έλεγχοι θα είναι αυτοί, δεν αναφέρει λεπτομερώς καμιά συγκεκριμένη υποχρέωση ΟΠΑΠ, ούτε πιθανές κυρώσεις σε βάρος της αν δεν τις εκπληρώσει και άλλα πολλά, τα οποία δεν είναι φρόνιμο να αποκαλύψουμε εδώ στο σύνολό τους, γιατί θα προετοιμάσουμε νομικά την άλλη πλευρά.
Πάντως μας δίνει περιθώριο 90 ημερών να «προσαρμοστούμε».
Προσοχή! Όχι 90 μέρες να διαπραγματευτούμε με την ΟΠΑΠ, αλλά συνολικά 90 μέρες (87 σήμερα) να έχουν τελειώσει ΟΛΑ (μέχρι και οι υπογραφές).
Και προφανώς εννοούν να υπογράψουν οι πράκτορες το κείμενο που έχει συντάξει μονομερώς η ΟΠΑΠ. Όπου μεταξύ άλλων μειώνει τις προμήθειες σε βαθμό μη βιωσιμότητας.
Ένας ολόκληρος επαγγελματικός κλάδος θα αντιμετωπίσει την τρομοκρατία «Ή αυτό ή σε κλείνει η Ε.Ε.Ε.Π.».
Να πώς έρχεται η Ανάπτυξη!
Μα το «ή υπογράφεις και κλείνεις από φτώχια ή δεν υπογράφεις και σε κλείνει η Ε.Ε.Ε.Π.» έχει πολύ σαθρή άμυνα. «Το ή κλείνεις ή κλείνεις» από κάποιον που ελέγχει Μονοπώλιο ή κατέχει Δεσπόζουσα θέση, είναι καραμπινάτη περίπτωση Αντισυνταγματικότητας και στο Συμβούλιο της Επικρατείας δεν θα χρειαστεί καν αγόρευση δικηγόρου.
Αν λοιπόν η ΟΠΑΠ δεν αποδεχτεί την «προσαρμογή» ως Παράρτημα τής υφιστάμενης Σύμβασης (όπως θα τη διαμορφώσει η Γ.Σ. ΠΟΕΠΠΠ την 12 και 13 Δεκέμβρη) τότε:
Άμεσα προσφυγή στο ΣτΕ για τυπικούς λόγους κι Αντισυνταγματικότητας.
Αίτηση Ακύρωσης του Κανονισμού μέσα σε 60 μέρες αλλά και ΑΜΕΣΑ (εντός 2 εβδομάδων)
Αίτηση Ασφαλιστικών μέτρων.
Στον προηγούμενο Κανονισμό του 2003 (τότε κυβερνούσε το άλλο ΠΑΣΟΚ) τα καταθέσαμε Απρίλη, κερδίσαμε τα ασφαλιστικά τον Ιούνη και η απόφαση της κύριας αίτησης δημοσιεύτηκε τον Νοέμβρη του 2007!!!
Ως τότε η ΟΠΑΠ είχε τα χέρια δεμένα. Αυτό θα γίνει και τώρα. ΚΙ ΕΠΙΠΛΕΟΝ:
Το 11.3 του Κανονισμού ορίζει ότι «Μέχρι την με οποιοδήποτε τρόπο λύση των υφιστάμενων, κατά την δημοσίευση της παρούσας, συμβάσεων, ο φορέας εκμετάλλευσης και ο πράκτορας δύνανται να ασκούν τα δικαιώματα που απορρέουν από τις υφιστάμενες συμβάσεις». Δηλαδή μέχρι την 7 Μάρτη (αν δεν συμφωνήσει ως τότε η ΟΠΑΠ με την πρόταση ΠΟΕΠΠΠ) ισχύει το «Μοναδικό φυσικό δίκτυο της ΟΠΑΠ είναι αυτό των υφιστάμενων πρακτορείων» (Προοίμιο της Σύμβασης ΟΠΑΠ - Πράκτορα). Οπότε;
Κανένα Gaming Hall δεν έχει δικαίωμα όχι να κατασκευάσει η ΟΠΑΠ, αλλά ούτε καν να ζητήσει εκδήλωση ενδιαφέροντος.
Πάει και το 2017 για τα φρουτάκια της ΟΠΑΠ! Μα δεν αρκεί (αν πάλι δεν πειστεί να συμφωνήσει με την ΠΟΕΠΠΠ).
Ταυτόχρονα προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο κατά του δικαιώματος Μονοπωλίου για την καταστρατήγηση της δέσμευσης ένα πρακτορείο ανά 3.500 κατοίκους.
Διαβάσαμε τα «εκσυγχρονιστικά», «αναπτυξιακά», τεχνοκρατικά επιχειρησιακά σχέδια του Δ/ντος Συμβούλου της ΟΠΑΠ, όπου όλα τα απαιτούμενα κεφάλαια των «μεγαλεπήβολων» στόχων του θα επιβαρύνουν αποκλειστικά τους πράκτορες κι ούτε δεκάρα την Εταιρία. Αν η ιδιωτική ΟΠΑΠ έχει αποφασίσει να πατήσει επί των πτωμάτων μας, αν θέλει να συνεχίσει χωρίς το δίκτυο των σημερινών πρακτορείων, δεν πρέπει να της δοθεί χρόνος κι ευκαιρία να αναπτύξει το δικό της.
Ούτε εμείς, ούτε αυτοί.
Αποθανέτω η ψυχή μας μετά των αλλοφύλων.
Θα το κάνουμε Κούγκι!
Και καμιά αντίρρηση να στερηθώ ότι δυνατόν,
προκειμένου να διευκολυνθούν οι διαπραγματεύσεις.
Κίμων Κλωνάρης
Ένας παλιός πράκτορας ΟΠΑΠ
Δώστε την υποστήριξη σας στην ένημέρωση κάνοντας LIKE.